fbpx

7 november 2020 | Social Media Adverteren

Ben jij aan het adverteren op Social Media? Dan ben je ongetwijfeld het volgende tegengekomen; de Advertentie Manager van Facebook geeft ons bij het instellen van een advertentiebudget namelijk twee opties. De vraag die ik vaak krijg is: ‘welke budgetten stel ik in?’ 

  • Budget per dag
    Het maximum budget per dag
  • Looptijdbudget
    Het maximum budget dat in een advertentieperiode wordt uitgegeven

Een budget per dag kan variëren

Een budget per dag staat als een gemiddelde ingesteld. Je vertelt Facebook dat je voor de laagste kosten het meeste resultaat wilt genereren. Als dit de bod-strategie is die jij gebruikt, dan zal Facebook het gemiddelde van je budget per dag gebruiken. Je advertentie zit namelijk in een online veiling;

Stel je budget per dag is 5,- en Facebook merkt op dat ze vandaag meer resultaat kunnen genereren in een advertentieveiling. Dan kan het zo zijn dat Facebook op dat moment 25% boven je budget per dag gaat zitten. Een budget per dag is immers een gemiddelde. Zo betaal je Facebook opeens €6,25 voor je advertentieweergave. Dat is 1,25 euro boven je ingestelde budget. Maar wees gerust! Facebook kijkt namelijk naar het gemiddelde van een week. Het veilingsysteem wil jou zo helpen aan het gewenste resultaat.

In de leerfase van je advertentieset kan het budget ook omhoog schieten. Het veilingsysteem wil namelijk eerst graag ontdekken welke factoren leiden tot optimalisatie van het gemiddelde.

Looptijdbudget

Een budget per dag is dus een gemiddelde. In tegenstelling tot een budget per dag vertel je met een looptijdbudget Facebook hoeveel je bereid bent te besteden over een advertentieperiode. Je stelt als het ware het gehele advertentiebudget in. Door een looptijdbudget geef je Facebook de mogelijkheid om te optimaliseren aan de hand van spreiding. Er ontstaat in dit geval geen gemiddelde per dag. 

Het uitgegeven budget kan in dit geval aardig variëren; Facebook werkt immers met een advertentie veilingsysteem.

Als antwoord op de vraag; looptijdbudget of budget per dag? Dit hangt af van de advertentievorm. Als ik een advertentie bouw met als optimalisatie aankopen, kies ik bij voorkeur voor een looptijdbudget. Vaak werk je met hoge bedragen. In dit geval stel je een bodstrategie in.

 

Bodstrategieën

Om winst te maken op een advertentie met optimalisatie aankoop, koppel je een bodstrategie aan je campagne. Bodstrategieën zijn een benadering voor Facebook voor het besteden van jouw budget en genereren van het gewenste resultaat. Het bepaald de biedingen in de advertentieveilingen. Met een bodstrategie geef je sturing aan het advertentiebudget.

Mijn advies: om eerst de leerfase van je campagne af te ronden. Analyseer goed de resultaten uit je eerste campagne. Leg niet een beperking op door direct een bodstrategie in te stellen. In het geval je jouw eerste advertentie aan het maken bent, is een ‘budget per dag’ wellicht voor de hand liggend.

Wil je meer weten over het adverteren op Social Media? Voeg mij toe aan je netwerk!