fbpx
Drie Neuroprincipes om direct toe te passen in je content
Blog → Drie Neuroprincipes om direct toe te passen in je content

6 november 2020 | Content marketing

De effectiviteit van je content is afhankelijk van hoe jij de boodschap verpakt voor de doelgroep. Voor jou als Content Marketeer is het belangrijk dat je de doelgroep daadwerkelijk weet te bereiken en kunt overtuigen met jouw boodschap. Er zijn hiervoor meerdere richtlijnen om van je content een succes te maken. Het principe Neuromarketing speelt hier een grote rol in.

Met het toepassen van Neuro spreek je het onderbewuste van de doelgroep aan. Je activeert ze met de achterliggende gedachte dat ze tot actie zullen overgaan. Ik deel met jou drie Neuro tips voor je content!

Leestip: wil jij je meer verdiepen in Neuro? Mijn tip! Het boek Influence (overtuigen) – van Robert B. Cialdini.

1. Principe van autoriteit

Het ontgaat de ondernemer vaak; het schrijven en creëren van content dat is gebaseerd op vertrouwen. Waar het gaat om objectief je kennis te delen op Social Media. Want, hiermee kruip je in de rol van een onafhankelijke expert. Ben jij op dit moment coach of zelfstandig ondernemer? Begin dan met het claimen van die rol!

Autoriteit is het principe van dat je doelgroep het vertrouwen heeft in jou als expert. Voor jou als ondernemer is het daarom essentieel om te laten zien dat jij over die rol beschikt.

Er zullen natuurlijk altijd factoren zijn die jou op dit moment in de weg staan om je te kunnen profileren als autoriteit. Bijvoorbeeld: te weinig tijd, geen inspiratie, té voorzichtig om daadwerkelijk je kennis te delen. Maar de mogelijkheden zijn er! Lees je graag? Schrijf een blog over wat je is bijgebleven. Is schrijven niet je sterke kant? Spreek dan! Pak een keer je telefoon en begin kennis te delen op Social Media. 

 

2. Effectieve Storytelling

Met de nadruk op ‘effectief’. Want, effectieve storytelling ontstaat door een authentiek verhaal. Maar wat betekent storytelling voor jou als ondernemer? Niet simpelweg om te laten zien wat je aan het doen bent. Er zijn namelijk drie lagen die er voor zorgen dat wij ons emotioneel verbinden met een verhaal. Als je deze goed weet toe te passen, ontstaat er een onderlinge relatie met de doelgroep. Én juist daarom vind ik het interessant om in te gaan op de principes van Joseph Campell. Zijn boek heb ik vorige zomer nog weten te bemachtigen. Een bijzonder verhaal over de mythen die ons leven (emotioneel) vormgeven.

  1. Journey: jij of iemand anders uit je organisatie, gaat een missie of uitdaging aan. (held van het verhaal).
  2. Transformatie: waar werd de persoon mee geconfronteerd? Welke obstakels kwam de persoon tegen tijdens zijn of haar uitdaging?
  3. Return: de persoon overwint deze obstakels en heeft nieuwe inzichten en mogelijkheden om te delen.

In fase één voelen we ons al verbonden met de (hoofdrol)speler van het verhaal. Bekijk de onderstaande ‘Believe in More’ campagne van Nike vanuit de bovenstaande principes en je begrijpt voortaan de kracht van deze lijn in je content.

3. Consistentie

Consistentie ontstaat door commitment. En commitment is in dit geval de tegenhanger van het begrip ‘autoriteit.’ Door jouw toewijding in het spreiden van content, ontstaat er betrokkenheid bij de doelgroep. Zorg er dus voor dat jij:

1. Continu zichtbaar bent op Social Media (maak je content laagdrempelig);
2. Je betrokkenheid creëert bij de doelgroep (bijvoorbeeld ze te vragen een e-book te downloaden).

Commitment ontstaat door emotionele betrokkenheid. En dat brengt ons bij het begrip ‘Storytelling.’ De doelgroep moet zich kunnen identificeren met jouw content. Dat is nog het allerbelangrijkste in dit verhaal! 

In dit artikel heb ik je inzichten gegeven om content voortaan effectief te maken. Wil je meer weten over Social Media Marketing? Voeg mij toe aan je netwerk!